Het laatste nieuws

Zo voorkom je vermoeidheid op kantoor! Lees onze 4 tips

Datum: 5 december 2017

Als je het naar je zin hebt op je werk, krijg je energie van een lange werkdag. Toch is het natuurlijk niet vreemd dat je na een lange dag werken, ’s avonds moe thuis komt. Zeker als er na werktijd ook nog privéverplichtingen op het programma staan. Gelukkig is er iets aan te doen!

Tip 1: neem af en toe pauze

Het is belangrijk om af en toe even pauze te nemen. Kom tijdens je pauze even achter je bureau vandaan, zodat je je benen kunt strekken. Loop een rondje door het pand of de kantoortuin of maak een praatje met een collega. In sommige bedrijven is een breakout ruimte ingericht. Deze ruimte is vaak ingericht met meubilair dat een positieve invloed heeft op je gezondheid. Bij sommige bedrijven kunnen medewerkers zelfs een kleine powernap doen. Uit onderzoek blijkt dat een dutje van 15 tot 20 minuten effectief werkt tegen vermoeidheid.

Tip 2: Kom in beweging!

Beweging geeft energie. Dit bereik je in de sportschool, maar ook met wat kleine aanpassingen in je dagritme bereik je al veel. Maak een wandelingetje in je lunchpauze, neem vaker de trap of kom, indien mogelijk, met de fiets naar het werk. Er is ook speciaal kantoormeubilair te koop dat bijdraagt aan je beweging. Een goed voorbeeld daarvan is een bureaufiets of sta-zitbureau.

Tip 3: Drink water

Drink je genoeg water? Dan ben je goed bezig om vermoeidheid te vermijden. Water is verfrissend, dorstlessend en voorkomt hoofdpijn en duizeligheid. Frisdrank daarentegen zorgt voor een korte piek in energie. Na de piek volgt de dip waarin je je vermoeid voelt.

Tip 4: Zit je goed?

Een verkeerde zithouding kan allerlei vervelende gevolgen hebben, zoals rug- en schouderklachten, hoofdpijn en vermoeidheid. Ergonomische bureaustoelen gaan deze klachten tegen. Zo ondersteunen ze o.a. de bewegingen van het lichaam en activeren ze het lichaam beter, zodat spieren minder belast worden.

« Terug naar overzicht
Van den Corput All Office

Van den Corput All Office